Mária Jansen | Coachpraktijk De Oerstroom | macjansen@coachpraktijkdeoerstroom.nl | Algemene Voorwaarden | Privacyverklaring en cookies
Kinderen, en pubers in het bijzonder, hebben altijd mijn interesse gehad. Ik gaf korfbaltraining aan pubers en ging jarenlang vrijwillig een week met pubers op zomerkamp. Ik vind ze fantastisch: de puurheid, de eerlijkheid, de speelsheid en de zoektocht naar wie ze zijn.
Pedagogiek
Na de middelbare school begon ik dan ook aan de opleiding Pedagogiek, maar gedurende het jaar merkte ik dat het niet helemaal klopte. Ik wilde zo graag met pubers werken, niet zozeer de problemen oplossen, maar wérken met pubers. Het maakte dat ik besloot te stoppen met Pedagogiek en te starten met de lerarenopleiding. Ik wilde graag leraar worden, een echt goede leraar. Aangezien Nederlands mijn sterkste vak was en ik van boeken hield, besloot ik dat dat het zou worden. (Eigenlijk deed het vak er voor mij niet zo toe, ik wilde gewoon leraar zijn.)
Lerarenopleiding
Lerarenopleiding, vier jaar lang leren om leraar te zijn en daarbij ook (een beetje) Nederlands. Ik kon ook kiezen voor de universitaire studie Nederlands, maar mijn grote droom was léraar zijn. Waar anders kon je dat leren dan op de lerarenopleiding. Ik haalde mijn tweedegraads bevoegdheid, maar was nog niet klaar. Ik plakte er nog drie jaar lerarenopleiding aan vast om mijn eerstegraads bevoegdheid te halen. Zeven jaar lerarenopleiding in totaal. Zeven jaar reflecteren op mezelf als docent. Zeven jaar leren om de allerbeste docent te zijn die ik in me had.
Moederschap
Toen ik in 2013 moeder werd van mijn oudste zoon, stond (uiteraard…) mijn wereld op z’n kop. Ik was natuurlijk altijd al enorm geïnteresseerd in kinderen en hun ontwikkeling, maar dit moederschap was toch echt iets anders. Ik merkte tijdens mijn zwangerschap al dat de ‘standaard’ opvoedmethodes niet bij me pasten. Dat mijn man een Marokkaanse achtergrond heeft, speelde hier ook een rol in. We hadden immers geen gezamenlijke standaard om op terug te vallen. Zowel het cultuurverschil, als het verschil in sociaal-economische achtergrond én opleidingsniveau maakte dat veel, heel veel van wat we dachten dat ‘hoorde’ op losse schroeven kwam te staan. Wat een weg hebben we afgelegd, maar wat een verrijking van ons leven!
Onvoorwaardelijk ouderschap
Redelijk snel kwam ik uit bij natuurlijk ouderschap, maar vooral onvoorwaardelijk ouderschap (Alfie Kohn). Het onvoorwaardelijk ouderschap leerde me dat manipulatietechnieken (straffen en belonen) een averechts effect hebben op de ontwikkeling van kinderen. Sterker nog, sommige aspecten kwam ik achter, zijn zelfs schadelijk. Het werd me nog duidelijker hoe belangrijk het is om te kijken naar de behoeftes achter het gedrag van een kind. Ik was gefascineerd, dook er volledig in en kwam daarbij vol in de confrontatie met mezelf terecht. Ik had immers ook behoeftes, toch? Mijn eigen triggers werden enorm uitvergroot. Het maakte dat ik mijn reis in persoonlijke ontwikkeling eindelijk serieus begon te nemen.
Missie
Ik worstelde ermee dat het niet lukte om mijn persoonlijke ontwikkeling in het onvoorwaardelijk ouderschap ook in mijn werk, op school, in te zetten. Lange tijd wist ik niet goed hóe en had ik geen plezier meer in het lesgeven. Gelukkig zette ik uiteindelijk mijn frustratie om in actie, wat resulteerde in een opleiding tot coach en het verwezenlijken van mijn missie:
Ieder kind te laten worden wie het is.
Eerlijk is eerlijk, dat is nu niet het geval en dat raakt me. Om dit te veranderen is het noodzakelijk om op een andere manier naar onderwijs en opvoeding te kijken en om dát te kunnen, is het nodig dat we op een andere manier naar onszelf gaan kijken.
Droom
Mijn droom is dat iedereen die met kinderen werkt en leeft, door bewustwording van zichzelf, werkelijk authentiek is. Dat zij vertrouwen hebben in zichzelf, in hun intuïtie en in hun levenskracht, zodat ieder kind écht gezien kan worden en bijgestaan kan worden op de reis te worden wie het is.
Coachopleiding
In 2021 behaalde ik mijn diploma voor de opleiding Professional Coaching en Leiderschap én startte ik, naast mijn baan als docent Nederlands, Coachpraktijk De Oerstroom, om vervolgens in 2022 de vervolgopleiding Coachen met Karakter te gaan doen.
School
Op school geef ik vooral les in de havo bovenbouw. Ook sta ik als persoonlijk coach een aantal bovenbouwleerlingen bij op hun reis te worden wie ze zijn. Als vakcoach begeleid ik stagiaires in hun ontwikkeling tot docent. Daarnaast ben ik sectieleider van een fijne sectie waarin we streven naar betekenisvol onderwijs waar leerlingen zich mogen ontwikkelen tot wie ze zijn.
Als moeder tenslotte doe ik mijn best mijn meest authentieke zelf voor te leven aan onze drie kinderen (twee jongens 2013 en 2016 en een dochter 2018) en ben ik dankbaar dat ik deze reis met hen mag maken.
Met De Oerstroom hoop ik zoveel mogelijk docenten te inspireren, om mijn missie te verwezenlijken.
Lieve groet,
Mária
Opleidingen
HBO Pedagogiek (2001)
Lerarenopleiding Nederlands – tweedegraads (2006)
Lerarenopleiding Nederlands – eerstegraads MEd (2011)
Begeleidingsvaardigheden voor vakdocenten VO (2011)
Professional Coaching & Leiderschap (2021)
Coachen met Karakter (2023)
Methodieken coaching
Systemisch werk
Karakterstructuren
Transactionele Analyse
Overdracht en tegenoverdracht
Werken met het onbewuste
Lichaamswerk